Jack J Thompson har en riktigt dålig
dag. Allt han vill är att bomba tyskar, men istället får han sitt
plan sönderskjutet och kraschlandar i en förhistorisk djungel där
han måste skydda en otacksam prinsessa från varenda reptil som Bill
Waterson någonsin försökt teckna.
Bermuda Syndrome är ytterligare ett
spel från den gode doktorns ungdom, närmare bestämt 1995.
Undertecknad spelade då endast den begränsade demo-versionen av
sagda spel, men det spelade ingen större roll, spelet var nämligen
så förbannat jävla apsvårt att jag ändå aldrig tog mig till
demots slut. Efter att ha sparkat igång spelet igen kan jag
konstatera att jag tog mig ungefär tre gånger så långt efter
några försök. Det vill säga knappt någonstans alls. Men det är
svårt att vara arg på spelet med världens häftigaste
introsekvens.
Som sagt. Titta på den igen, det är
lugnt, jag har tid.
Hagelgevär VS reptil med sylvassa tänder. Gissa resultatet. |
Att vår hjältemodige protagonist
följer upp sin kraschlandning genom att hugga ihjäl en inföding
och 30 sekunder senare ösa ur sig sexuella anspelningar över den
garderobshandikappade unga kvinna han just räddat från en säker
men frivillig död gör att man inte alls ifrågasätter spelets
hårdhetsfaktor.
Hänger du här ofta? |
Charmigt, Jack, charmigt. |
För den som minns spel som Prince of
Persia och Flashback: The Quest for Identity torde spelet te sig rätt
bekant. Det är den där typen av långsammare plattformsspel med
försök till realistisk grafik och kontroll, samt påföljande
brutal svårighetsgrad. Det är en spelgenre jag alltid varit svag
för, ända sedan jag först spelade just Prince of Persia till
Amiga, även om jag är fullständigt urusel på den. Dock är ju den
här typen av spel i regel rakt upp och ner sadistiska. Trial and
error är generellt det enda sättet att ta sig vidare, eftersom man
på den tiden tyckte det var fegt att faktiskt telegrafera var nästa
potentiella dödsfälla kunde finnas gömd. Istället var man tvungen
att lära sig den hårda vägen. Om och om igen.
Här kanske man kan ta sig ner? |
Nähäpp... |
Bermuda Syndrome tilltalade dessutom
mitt begynnande intresse för det klassiska pulp fiction-äventyret,
och man behöver inte ta sig längre än till introsekvensen för att
förstå att det är därifrån som spelet hämtar sin huvudsakliga
inspiration. Mustigt manliga män, kyligt klädda kurviga kvinnor och
en djungel fylld av farliga vidunder. Allt som går att kräva av en
äventyrsnovell från 30-talet, med andra ord. Dessutom får man
skjuta flygödlor med hagelgevär, bara det gör att spelet per
automatik är värt att spela.
Okej, den där kunde man väl räknat med. |
Jag är ytterst tveksam till om jag
någonsin kommer lyckas att ta mig någonstans i det här spelet, men
vad gör det? Trots att jag konstant svär över kontrollerna, sliter
mitt hår och gråter blod när jag för tjugotioende gången blir
tvungen att börja om, kommer jag aldrig att sluta fascineras över
alla sätt som Jack J Thompson kan bli dödad på, och det är det
absolut viktigaste i den här typen av spel...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar