fredag 4 januari 2019

Och de saktmodiga skola ärva airsoftpuffran

Med lite tålamod, envist sökande och lagom mycket tjat hos min favoritnasare av udda airsoftobjekt så lyckades jag i december äntligen hugga till mig en gasdriven cowboypuffra som gäckat mig i åratal; nämligen HWS Hartford New Model Army. Den har, så vitt jag vet, inte funnits på marknaden de senaste tio åren, och tillverkades i flera olika utföranden, allt från korta belly guns till längre karbinmodeller. Själv fick jag tag i standardvarianten med 8 tums pipa. Den drivs av Green Gas och laddas med rundkulor i 6 mm. Jag har inte kollat hur hårt den skjuter, men precisionen på kortare avstånd är det inget som helst fel på.

Hartford New Model Army. Som bonus får man med en knallhattsdosa innehållande ammunitionen, 6mm plastrundkulor.

Hartford NMA är en replika av Remington 1858 New Model Army, och mig veterligen den enda airsoftpistolen som försöker efterlikna en slaglåsrevolver, och den gör det med bravur. Dock har ju Crosman en gång tillverkat en kolsyrepistol med samma förlaga, Crosman Shiloh 1861, men den är inte i närheten av lika verklighetstrogen.

Crosman Shiloh 1861, som skjuter 4,5 mm diaboler.

Hartford NMA Fungerar på ett mycket fiffigt sätt. Både drivmedlet och kulorna laddas i trumman, vilket innebär att resten av revolverns mekaniska delar slipper trängas med saker som gasbehållare och ventiler. Är man lite full-i-fan så skulle man säkert kunna transplantera trumman till en Denix-revolver för att få en annan modell, men den här ska sannerligen inte användas till något dylikt projekt. Däremot ska jag snoka rätt på riktiga trägrepp och eventuellt en riktig varbygel.

Remington 1858 New Model Army

Som sagt är Hartford NMA mycket trogen sin verkliga förlaga till utseendet. Den är en riktig klassiker i westernsammanhang, och har använts i ett otal TV-serier och filmer. En av de mest klassiska kanske är The Good, the Bad and the Ugly, där Lee Van Cleefs ärkeskurk Angel Eyes är beväpnad med just en sådan.

Angel Eyes, redo att dra sexkjutaren eller ta ett Michael Jackson-skamgrepp.

Min Remington-replika lär knappast ersätta Umarex-Coltarna för westernskyttet, däremot ska jag nog se till att köra några airsoftmatcher med den. Självfallet måste jag se till att skaffa en kompletterande loadout med vettigt hölster och ammunitionsrigg. Min plan är att få tag i en billig replika-krutflaska och se om den går att använda till förvaring av plastkulorna. Någon sorts förvaring för extra drivmedel struntar jag nog i, då den visat sig vara jäkligt gassnål, och jag betvivlar att jag överlever en match tillräckligt länge för att behöva ladda om mer än en gång.
Sedan ska jag bara lyckas få ordning på ett vettigt gevär att komplettera den med, men det är på gång. O ja, det är på gång...

Därmed säger jag auf Wiedersehen, god fortsättning, skjut luft och skit på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar