onsdag 12 februari 2014

Långdistanslaserbössan - Del 3: Vi tar sikte på något oväntat

Okej, jag ljög förra gången. Er ödmjuke skribent for med osanning och får således bära det stora hundhuvudet. Nästa moment i bygget blev inte alls att fästa sensorkupolen, som jag påstod i slutet av mitt förra inlägg. Istället fick undertecknad en spontan snilleblixt angående ett annat bekymmer, nämligen hur jag skulle fästa linsen, eftersom gevärets ordinarie pipa visat sig ha för liten diameter för att hålla hela konstruktionen. Snilleblixten involverade en liten detalj från en tidigare, avsevärt mer frustrerad artikel, nämligen det till synes totalt värdelösa kikarsiktet från vapnet som närmast tedde sig som en parodi på Nerf Recon. Kikarsiktet visade sig nämligen vara i exakt rätt storlek för att innehålla hela linskonstruktionen, och gick dessutom med viss möda att fästa på gevärets undre tillbehörsspår, dvs under själva huvudpipan.
Den lilla svarta detaljen som sticker ut är alltså själva linshållaren, och den kan i sin tur täckas med kikarsiktets frontdel, som jag efter viss möda och misshandel lyckades lossa. Nu gäller det att jag lyckas leda sladdarna från IR-lysdioden in i geväret på ett diskret och säkert sätt, men det bör inte vara några större bekymmer. Den här lösningen innebär dessutom att jag kan placera lysdioden för mynningflamman inuti gevärets faktiska mynning, vilket får betraktas som ett plus.
Hållaren sitter verkligen som handen i handsken, så med lite tur kan det här bli ett mycket träffsäkert skjutdon. Det är extra roligt eftersom jag faktiskt aldrig trodde att jag skulle få någon form av praktisk användning av någonting från något så vederstyggligt som det här:
På grund av dagens inledande fadäs lämnar jag givetvis inga löften angående nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar