måndag 4 januari 2016

Rollspelsfrossa

Då var det slut på sötebrödsdagarna! Nu är det slut på julledigheten, och den gode doktorn måste börja försöka vara någotsånär produktiv i något hänseende igen. Därmed inte sagt att jag (bara) suttit och rullat tummarna under helgerna. Bland annat så har jag tagit mig tid att läsa igenom en hel drös med rollspelsböcker, som behagade dimpa ned lagom till jul, liksom en och annan som jag redan var i färd med att ta mig igenom.

De som jag mest såg fram emot att plöja igenom var Fantasy! 3.0 från SagaGames och Järn från Helmgast. Nämnas bör redan nu att mannen bakom Järn, Krister Sundelin, även haft ett finger med i soppskålen vad gäller Fantasy!:s tredje utgåva. Utöver uppdaterade regler så innehåller Fantasy! 3.0 nämligen en ny kampanjvärld i form av Underjorden, som Krille snickrat ihop. Mer om den snart.

Jag är ju en smula överförtjust i Fantasy!, då jag uppskattar snabbheten och dödligheten i systemet, samt att det är synnerligen lätt att husregla till oigenkännelighet. I den tredje utgåvan har man försökt snabba upp spelet lite ytterligare, främst genom att minska på antalet tärningar som används i strid. Det som däremot sticker ut regelmässigt är att man nu ökat rollpersonens antal grundegenskaper från fyra till fem, samt lagt in ett mer detaljerat magisystem som gör det lite mer spelarvänligt att spela som magiker. Så långt allt väl. Jag hade visserligen inget emot det tidigare upplägget med endast fyra grundegenskaper (Fysik, Motorik, Närvaro och Intelligens), men jag förstår varför man valt att lägga till ytterligare en (Smidighet) eftersom många verkar ha haft svårt att skilja på i vilka situationer man bör gå efter rollpersonens Motorik eller Fysik. Magisystemet var särskilt välkommet; även om jag är förtjust i att bara låta skurkarna vara trollkarlar och häxor, så har jag känt ett sug efter att kunna använda reglerna till att bygga mer klassiska dungeoncrawl-grupper med upplägget Krigare-Tjuv-Magiker. Vi får se om jag kommer mig för att köra något dylikt framöver.

Inget ros utan lite ris, dock. Dessvärre har man slarvat en del med korrekturläsningen i regelsektionen. Många gamla stycken från tidigare versioner har hängt kvar oförändrade, trots att förutsättningarna förändrats i och med införandet av en ny grundegenskap. Jag har dock varit jobbig och tjatat på Tomas på SagaGames om en errata, så det löser sig nog snart.

Den tillhörande kampanjvärlden, Underjorden, är ett utsökt litet tillskott. Eller litet och litet, den upptar en ansenlig del av den nu rätt tjocka luntan, och beskriver en detaljerad, underjordisk värld fylld av intriger och mysterier för rollpersonerna att sätta tänderna i. Det är väl i stort sett omöjligt att låta bli att jämföra den med D&D's Underdark, men jag tycker nog att herr Sundelin gjort ett riktigt lyckat jobb med att skapa något som känns eget och hemmahörande i Fantasy!:s (väldigt generella) kosmos snarare än någon annanstans. Vidare innehåller kampanjmodulen såväl användbara slumptabeller som trevliga verktyg för att involvera spelarna i skapandet av kampanjvärlden; på ett speligt sätt dessutom. Tumme upp för Underjorden!

Sci-Fi! och Action! Reloaded har jag hittills bara ägnat en snabb genomskumning, men bägge använder i varierande grad Fantasy!:s regelsystem som grund, anpassat till sina respektive genrer. Action! för att simulera just action, av John Woo-snitt, om jag förstått det rätt, och Sci-Fi! för att möjliggöra spel i en skitig framtid som för tankarna till Alien och Titan: A.E. Jag ser fram emot att testspela dem, om inte annat på en spritinducerad kalkonlördag...

Järn är, som nämnt, det andra spelet jag verkligen sett fram emot att grotta ned mig i. Redan tidigt i boken klargörs vad man velat uppnå med spelet; Dels har man velat skapa ett eget spel med inbyggd mekanik för att spelarna själva ska kunna vara med och skapa en kampanjvärld influerad av vår tidiga järnålder (det märks att Krister brinner för den här typen av medskapande, då ju spår av detta även finns i den tidigare nämnda Fantasy!-kampanjvärlden Underjorden). Dels har man velat bygga ett BRP-baserat regelsystem som ska kunna användas för att spela i den här kampanjvärlden, eller andra medeltidsinfluerade fantasyvärldar.

Vad som sticker ut med regelsystemet är att man skrotat grundegenskaperna, som andra BRP-spel annars ofta är belamrade med. Detta med motivationen att man sällan eller aldrig slår några tärningar för dessa grundegenskaper, utan främst använder dem till att räkna ut deriverade värden. I Järn hoppar man istället över det här steget och placerar direkt ut värden på sina färdigheter. Vidare finns en hel uppsjö av små finesser som kommer att påverka rollpersonen roll i spelet, såsom Själsform och Öde; saker som känns väldigt rätt i en värld som inspirerats av fornnordiska sagor och vildmarksromantik.

Världsskapandet tål även att nämnas. Det är här som vildmarksromantiken lyser igenom på riktigt. Det hela bygger på att spelarna tillsammans är medlemmar av en klan, som de själva får hitta på medlemmar till och bestämma sagda medlemmars relationer till varandra. Klanen i fråga existerar sedan i relation till sin direkta omgivning, med heliga platser, skogar och berg som spelarna själva får diskutera fram. Utöver detta finns även det som kallas Kungariket, som skänker en ödesmättad stämning åt hela upplägget. Kungariket är civilisationen, tyglandet av vildmarken och slutet på klanernas värld och livsstil. Historiska paralleller till Rom och dess omgivande stammar av "barbarer" torde vara tydliga.

Man blir verkligen sugen på att spela Järn. Regelsystemet är en frisk fläkt, och gör spännande saker med gamla BRP. Stridsreglerna är anpassade till genren, och känns taktiska utan att mynna ut i miniatyrspel. Världsskapandet lockar rejält, och beroende på spelgrupp känns det som att det kan gå i vilken riktning som helst. Det kan likaväl bli ångestladdat ElfQuest med överhängande utrotningshot som farsartat Asterix med tappra, käbblande galler och fåniga, konspirerande romare. Jag ser verkligen fram emot att lura spelgruppen till att prova det...

Det var dessvärre allt för tillfället, även om jag inte ens nämnt den sak som nog tagit upp större delen av mitt engagemang under den senaste månaden, nämligen nyårsaftonens numer traditionella mordmysterium. Mer om det framöver, tills dess säger jag auf Wiedersehen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar