söndag 4 maj 2014

Ytterligare en infraröd styggelse lämnar doktorns laserverkstad

Den lever! Den lever och den är officiellt färdig. Displayen är mer limmad på än en tös på ett tonårsdisco, avtryckaren är utbytt mot en betydligt mer stabilt monterad Virtual Paintball-avtryckare (jag visste att jag sparade plastskrotet från den av en anledning) och geväret är färdigmålat. Det enda som egentligen fattas är ett sikte, som redan är beställt.

Så, utan vidare dröjsmål, här är den - komplett med externa sensorer, som lök på laxen:

Ljudet är inte särskilt imponerande, men den känns stabil och bör kunna träffa mål på långa avstånd tack vare Virtual Paintball-linsen samtidigt som den är tillräckligt kompakt för att fungera bra i inomhusbataljer. Ett stort plus är dessutom att kolven kan tas av och bytas ut mot andra Nerf-kolvar.

Jag var lite orolig över att dataporten satt otillgängligt till, men det visade sig inte vara några som helst bekymmer att ansluta sensorerna.
Den röda knappen aktiverar sköldarna. Visserligen sitter den inte på ett ställe som är helt lätt att komma åt med pekfingret, men det blev som det blev. Huvudsaken är att den fungerar. Avtryckaren blev jag desto mer nöjd över, då den känns mycket stabil och ger lagom med motstånd.
Displayen och sensorkupolen har inte de jämnaste av ytor, men de sitter på plats och verkar fungera som de ska, vilket är gott nog för mig just nu.
Batterierna är placerade i magasinet, som är lätt att ta ur och öppna när det är dags för byte. En liten detalj som jag tycker att jag lyckades bra med är dessutom att knappen för att växla mellan inomhus- och utomhusläge sitter i magasinet; den sitter bakom korken för det tidigare vattenpåfyllnadshålet.
Här har vi pipan med Virtual Paintball-linsen, som sitter tryggt och fast fixerad. Lysdioden för mynningsflamma är även synlig, monterad i det främre handtaget. Handtaget var från början till för att pumpa vatten, men jag har epoxylimmat fast det, eftersom ett rörligt handtag vore fullkomligt värdelöst i nuvarande sammanhang.

Det var det projektet! Misströsta dock icke, undertecknad har saker att göra ändå. Dels drar jag fortfarande upp mentala skisser för Rogue Trooper-geväret (där planerna ändrats en del från hur det hela var tänkt från början), dels har jag under det här byggets gång lyckats komma över ytterligare ett billigt Nerf-gevär som skriker efter att laserifieras, nämligen ett Nerf Longstrike:
Utöver detta har jag fortfarande tre Master Blaster-gevär som måste modiferas, samt minst fyra sensor-band till att knåpa ihop. En annan plan som legat och grott länge är att bygga ett understödsmaskingevär av en Lazer Tag Team Ops Deluxe, genom att använda 555-timers för att dels få den att ladda om automatiskt, dels skjuta med sådan timing att den inte blir överhettad. Nu har jag ´visserligen aldrig använt en 555-timer, men det finns en första gång för allting.

Det var allt för den här gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar