torsdag 2 november 2017

Plastkastarprojekt, moderiktiga mastodonterier och spelspekulation

Höstuttråkningen är ett faktum, och det är med viss desperation i blicken som undertecknad söker nya projekt att sätta tänderna i.


The struggle is real.


Lusten att dra hem någon kolsyredriven skrothög att iordningsställa för luftwesternskytte eller airsoft-duellerande är överhängande, men än så länge har inget intressant objekt dykt upp. Alternativt jagar jag rätt på en HFC HG-131C-revolver, som är utformad som en modern replika av Smith & Wesson M10, ett skjutjärn som hängt med sedan 1890-talet i flertalet olika varianter.


HFC HG-131C för plastkastarna.

Smith & Wesson Model 10, Military & Police Revolver


Airsoft-revolvern i fråga är visserligen skräp, av recensionerna att döma. I och med att det är en double action-revolver så har jag dessutom ingen som helst nytta av den i CAAS-sammanhang. Jag anser dock att det vore ett lite halvroligt projekt att bygga om HFC-puffran till att likna den första M10-varianten, och således få en double action-revolver som säkerligen användes i den gamla västerns slutskede, exempelvis under mexikanska revolutionen. Då får jag ju dessutom anledning att sno ihop en klassisk doughboy-uniform också, när jag ändå är i farten.


I det populärkulturella, kollektiva medvetandet känns den nog mest igen som en klassisk polisrevolver, och har dykt upp i ett otal gamla deckare- och gangsterfilmer. Just vad gäller westernfilmer så är det dock lite mer skralt, men ett par spaghettirullar om just mexikanska revolutionen har den dykt upp i, i alla fall; exempelvis den gamla godingen Companeros, där Franco Nero spelar den oerhört svenske vapensmugglaren Yodlaf Peterson. Vidare påminner puffran väldigt mycket om den Smith & Wesson hand ejector som Indiana Jones viftar med i Raiders of the lost Ark. Min poäng är att det är en väldigt allsidig revolver som passar till ett otal olika sorters pulpiga kostymer, om man får för sig att åka iväg på något airsoft-lajv eller dylikt.


Indy beväpnad med en Smith & Wesson hand ejector.
Att det sedan kommer kräva en hel del arbete, det är en annan femma. Dels behöver det där fula fingergreppet monteras bort, och jag behöver jaga rätt på ett par kolvsidor från en klassisk Model 10, som sedan behöver passas in. Dessutom måste pipan göras smalare, kornet modifieras och dylika smådetaljer. Utöver det, om man nu ska ha någon som helst användning för den i airsoft-sammanhang, så behöver man göra den mekaniskt pålitlig, vilket är ett helt kapitel för sig. Det återstår att se om jag orkar ta mig an det hela, först och främst måste jag få tummen ur och faktiskt köpa ett exemplar av puffran. Ett annat projekt som hägrar är ju annars att bygga en enskottsbössa i 1800-talsstuk för airsoftspel. Jag har några idéer om hur det skulle kunna göras, men däremot saknas motivationen för att lägga några större pengar på det hela.


Ungefär så här ambitiös önskar man ju att man kunde vara ibland:


En annan lämplig syssla, så här under lågsäsongen, är ju att leta rätt på lämpliga kläder för sitt CAAS:ande. Man vill ju inte klä ut sig till Jonah Hex varje gång, och till råga på allt har man inte mycket nytta av en sydstatsuniform i särskilt många andra sammanhang, därför kan det ju vara en poäng att jaga plagg och detaljer som man faktiskt kan få användning för även utanför skjutbanan. Eftersom jag både är snål och vill slippa se ut som att jag köpt allt jag äger från Historical Emporium så har jag snokat runt på eBay efter lämpliga prylar. Jag satsar på att få ihop något som en arbetande kofösare, rallare eller bonnajäkel skulle kunna tänkas ha burit, så först fick det bli en slitstark bomullsväst i klassisk modell med många fickor:




Inget spektakulärt, men praktiskt. Utöver västen så har jag även beställt ett par byxor i "fattigmans-sammet", eller manchestertyg om man ska prata så folk begriper. Populärt bland alla möjliga olika typer av hårt slitande karlar, och massproducerat under 1800-talet, så det lär nog ha funnits en och annan cowboy som ridit omkring i corduroy-brallor. Jag lyckades hitta ett par som visserligen inte var helt av 1800-talssnitt, men inte heller jättelångt ifrån.


Med lite jobb så kan man nog få dem att se tillräckligt tidsenliga ut för att inga utöver de mest nitiska ska gnälla över autenticiteten - samtidigt som man faktiskt kan visa sig i dem utomhus även när man inte går cowboyklädd. Framför allt så ska det väl sys fast knappar för hängslen, och öglorna för livremmen ska väck. Är jag riktigt ambitiös så byter jag ut blixtlåset mot en knappgylf.





Har jag lite tur så snubblar jag även över en lämplig hatt till bra pris. Jag hoppas på att få till en riktigt grisig guldgrävarhatt. En sådan där som ser ut att kunna krypa iväg av sig självt om man lämnar den obevakad.


En sån. Fast äckligare.
Men nog med vapen- och modesnack, alla dessa små projekt handlar ju mest om att ha något att göra, och nu så här mot årsslutet släpps förhoppningsvis ett par datorspel som nog har goda chanser att fånga min uppmärksamhet. Early access-releasen för Hunt: Showdown börjar att krypa närmare, även om inget datum är spikat än. I Hunt spelar du som prisjägare på jakt efter helvetiska odjur, och tävlar mot andra prisjägare som försöker få tag i samma byte. Jag älskar ju temat, monsterjakt i förra sekelskiftets sydstatsträsk, och det ser ut att kunna bli en riktigt spännande spelupplevelse - förutsatt att fuskare och annat pack kan motas i grind.


Bonnlurkar, zombies och allt annat som är göttigt, i Hunt: Showdown.
Det samma gäller för övrigt även det andra spelet, vars early access ska öppnas nu i november, nämligen Wild West Online, som är ett mmo som utspelar sig i vilda västern. Svårt att gissa, eller hur? Det spekuleras en hel del om att WWO är lite av en bluff, eftersom det utvecklats med samma spelmotor som War Z, ett spel som mer eller mindre övergavs efter att spelarna förköpt det, men jag tillåter mig att vara en smula optimistisk. Fast bara en smula.


Wild West Online lyckas vara lovande och avskräckande på samma gång, om man ska tro Internet.
Det var nog allt gnäll och gnat jag hade på agendan för den här gången. Ett tämligen långt inlägg, men så har jag knipit käft ett bra tag också. Vi får se om det blir några byggen, och går det så långt så håller jag eventuella läsare uppdaterade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar