söndag 26 november 2017

Fantasyrollspelande och onlinehärj i vilda västern

Undertecknad har äntligen lyckats traggla sig tillbaka in i spelträsket, vilket ju är en tacksam syssla nu när det totala jävla mörkret (läs: den svenska vintern) har svept in. När jag säger spelträsket menar jag givetvis roll- och datorspel. Ingen ska inbilla sig att jag sysslar med okristlig verksamhet såsom hasardspel. För att jag suger på hasardspel. Nåväl. Jag har lyckats sparka igång en rollspelskampanj med Fantasy! från SagaGames, förlagd till Drakar och Demoners gamla spelvärld Ereb Altor, så vi får se hur lång tid det tar innan spelgruppen lyckas bränna ned den planeten. Till att börja med så låter jag dem ta sig igenom nybörjaräventyret Mörkret vid Stigens Slut, helt sonika för att det är ett ganska lättlett scenario. Hur som helst är det skönt att ha kommit igång med rollspelandet igen, då det nu gått en ganska lång tidsperiod där jag inte alls haft lust att spelleda någonting över huvud taget.

Dessutom fick jag feeling och började knåpa på ett eget scenario, vilket inte hör till vanligheterna då jag oftast kör färdiga äventyr. Det hela blir ett hopkok av gammal vikingamytologi, skogs-, grott- och snökräl i någon sorts Conan-inspirerad nordisk miljö. Djupa skogar, höga berg och hjälmar med horn på, ungefär. Jag har kommit förhållandevis långt i skrivandet, så förhoppningsvis lyckas jag hålla ångan uppe och faktiskt producera något spelbart. The Keep on the Borderlands plus The Frost Giant's Daughter plus Vinterskogens Hemlighet är väl ungefär de tankebanor jag haft.


Vad gäller datorspelandet så har jag nu hunnit sänka runt sju timmar i Wild West Online, som släpptes i Alpha-version för någon vecka sedan. Det är egentligen för tidigt att säga om spelet kommer att bli bra eller inte, men att man äntligen vågar sig på ett vilda västern-mmo är väl lovvärt i sig självt. Det var, så att säga, fanimej på tiden. Är man ute efter en givande spelupplevelse så skulle jag dock inte rekommendera någon att köpa det i sitt nuvarande stadium. Inte beroende på alla buggar, glitchar och allmänna grafik- och kontrollsvårigheter som finns, det är ju ändå väggroppar som lär slätas ut med tiden. Nej, just nu är det så klart bristen på saker att göra i spelet som torde avskräcka folk från att skaffa det.


Just nu är det mer eller mindre helt inriktat på att erbjuda Player VS Player-spel, i form av sheriffer och banditer som skjuter varandra och tar varandras prylar. Vilket fungerar sådär, till viss del beroende på förhållandet till den tredje gruppen, som inte är tänkta att ägna sig åt PvP, nämligen civilister. För att förklara upplägget och ta det hela från början; I spelet kan man ägna sig åt en del sysslor för att tjäna pengar, som att springa ärenden åt NPC:s som står och hänger, eller gräva efter guld. Pengarna använder man sedan, så klart, till att köpa vapen, utrustning, prylar och kläder. Så långt inga konstigheter.
Spelar man som civilist så kan man springa ärenden i förhållandevis lugn och ro. Skulle man bli mördad av en bandit så tappar man endast de guldklimpar man eventuellt hade på sig. Ingen jätteförlust, i regel, förutsatt att man som guldgrävare har vett att kränga sina guldklimpar för reda dollars på närmaste bank med jämna mellanrum. Ett "legitimt" sätt att tjäna pengar för att köpa sina prylar istället för hederligt arbete är då så klart att bli ett rånmördande kräk och skjuta ihjäl guldgrävare för att sno deras guldklimpar och lösa in dem själv. Än så länge inga konstigheter, det gör dig paranoid som guldgrävare, och det finns en viss spänning i att rida som vinden med din guldsäck för att komma i säkerhet, nervöst spanande bland klipporna efter banditgäng. Skulle någon skjuta på dig som civilist så blir de efterlysta, och det är fritt fram att panga ned vederbörande utan konsekvenser. Plus att du får sno den skurkens prylar. Alla prylar. Och det är här upplägget börjar gå lite snett.


Grejen med PvP i Wild West Online är att de som främst ska ägna sig åt det, nämligen banditerna och sherifferna, riskerar att förlora allt de har på sig när de spelar. En civilist som blir nedskjuten tappar guldklimpar, en bandit eller sheriff tappar rubb och stubb; vapen, verktyg, ammunition, allt. Och det för en relativt liten belöning. Banditer kan på sin höjd tjäna småslantar på att råna guldgrävare eller stjäla prylar hos någon NPC-bonde, och sheriffer kan tjäna några ynka dollar på att skjuta banditer, men riskerar att förlora alla trevliga prylar de tjänat ihop pengar till att köpa. Här kommer vi till ett av balansproblemen, i och med att det är tämligen riskfritt att aldrig dra på sig sheriffbrickan och istället spela som civilist. Då kan du fortfarande jaga efterlysta banditer (som alltid syns på spelkartan, bör nämnas) och potentiellt sno alla deras prylar om du lyckas knäppa dem, utan att riskera ett jota själv. Likaså kan banditer gå ihop i lag med civila som kan agera köttsköldar eller slagfältsplundrare, eftersom ingen kan skjuta på en civilist utan att själv bli efterlyst. Det är med andra ord, ett jävligt trasigt upplägg i nuläget.

Situationen förvärras ytterligare av det faktum att allt i spelet är svindyrt, och det tar väldigt lång tid att tjäna ihop pengar, vilket ju gör att man är ovillig att riskera något eftersom det innebär att man potentiellt kastar bort tid man lagt på att göra tråkiga saker som att hacka guld. Det får flera följder. Dels ökar det mängden av tidigare nämnda PvP-civilister, som ju sabbar möjligheten till att faktiskt ha roliga vilda västern-fajter. Dels innebär det att man inte vill använda de lite roligare vapnen som går att köpa, eftersom de är svindyra. Istället nöjer sig alla med att köra med det billigaste man kommer undan med; vilket är en guldhacka eller en skräprevolver. Det blir liksom poänglöst att ens försöka skaffa de dyrare vapnen, eftersom man inte vill riskera att bli av med dem efter att ha lagt ned X antal timmar på att kunna köpa dem.


Kontentan är alltså att spelet i nuläget inte är så jävla roligt. Därmed inte sagt att jag inte har förhoppningar. Det befinner sig i ett tidigt stadium, och jag tror att man nog kan lyckas göra det hela till ett ganska trevligt spel, med en del åtgärder. Dels behöver risken för PvP-deltagande minska, förhoppningsvis genom att prylar i spelet faktiskt blir billigare och belöningar blir större. Då kanske man faktiskt vågar använda det där spexiga skjutjärnet man just köpt, istället för att slänga det i sin förvaringskista och fortsätta gå runt med en rostig skitpistol hela spelet. Dels behöver civilist-PvP:andet stävjas. Ett steg i den processen är givetvis att ge civilister något vettigare att göra än att gräva guld och plocka blommor. Med andra ord, sysslor och quests som faktiskt är underhållande. Det är inte som att potential saknas; pälsjakt, köra diligens, slåss mot NPC-banditer och annat man förknippar med vilda västern. Det vill säga, sätt att tjäna pengar på i spelet som faktiskt är roligt. Att hacka på en sten eller leta efter guldklimpar i vattnet är inte särskilt roligt. Särskilt inte om man behöver göra det i flera timmar för att ha råd med en fin bössa. Som man ändå aldrig törs använda sedan. Nåväl, nu svamlar jag i cirklar, men jag hoppas att min poäng går fram. Spelet kan bli skitbra med tiden, men just nu är det inte mycket att hurra för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar