torsdag 29 december 2016

Allt handlar om utgångshastighet och anslagsenergi

Eftersom undertecknad är för gammal för att få leksaker i julklapp så är vederbörande tvungen att köpa dem åt sig själv istället. Först och främst såg jag till att förse mig med ett exemplar av fjärde utgåvan av Western-rollspelet, vars regelböcker jag bara hunnit skumma igenom så här långt. Den pryl jag tänkt redogöra för i det här lilla inlägget är dock den Swiss Arms-kronograf jag passade på att införskaffa. En kronograf åsyftar i det här fallet alltså inte ett vanligt stoppur, utan ett verktyg för att mäta hastigheten på luftvapen-projektiler.

Man anger kulans storlek och vikt, och skjuter alltså iväg denna genom kronografen, och får veta dess utgångshastighet och anslagsenergi. Det är med andra ord ett ganska bra redskap att ha till hands om man tänker se till att ha airsoft-puffror som det faktiskt går att skjuta på varandra med. Det kan ju dessutom vara nyttigt att kunna ta reda på vilken anslagsenergi eventuella vanliga luftbössor har.
Hur som helst har jag således roat mig med att ta reda på hur hårt mina airsoft-konverteringar skjuter, med olika patroner och drivmedel. Målet har varit att få till en kombination som skickar iväg en vanlig 0,2g rundkula i kaliber 6mm med en hastighet på omkring 100 m/s, då det brukar vara standardkravet för att en airsoft-puffra ska få användas i s.k. CQB, alltså närkamper utan nämnvärt säkerhetsavstånd.

Nu har jag dessvärre inte alla önskvärda varianter av patroner hemma, men tre varianter har jag;
Colt SAA standardpatroner (SAA-standard)
Dan Wesson standardpatroner (DW-standard)
Schofield no.3  power downpatroner (S3-down)
SAA-standard
DW-standard
S3-down

Det som saknas är främst Dan Wesson power down-patroner och Schofield no.3 standardpatroner. Jag har för närvarande testat Schofield-revolvern och Colt SAA-revolvern. Som drivmedel har jag haft tillgång till såväl kolsyra som green gas. Jag sköt sex skott per mätning, och alla hastighetsvärden anges i meter per sekund.

Först till rakning, Colt Single Action Army, med 5,5 tums pipa.


Colt SAA klarar av att laddas med alla tre varianter av tillgängliga patroner. Jag kan nämna redan nu att jag inte ens testade att ladda den med kolsyra och SAA-standard, då den garanterat skjuter för hårt med dem, och jag inte tordes utsätta mitt provisoriska kulfång för dessa påfrestningar.

Laddad med green gas och DW-standard uppmätte jag således följande hastigheter:
63,9
54,2
51,1
66,7
67,5
50,7
En snitthastighet på 59,0 m/s alltså. Säker att skjuta med, men med så långsamma kulor att man kan Matrix-ducka ur vägen för dem.

Laddad med green gas och SAA-standard fick jag följande resultat:
61,1
57,8
57,5
58,3
57,3
55,5
Med snitthastighet på 58,0 m/s så gick den förvånansvärt nog aningen långsammare än när den laddades med green gas, som synes var dock hastigheten mer konstant, vilket väl får ses som positivt.

Därefter laddade jag med kolsyra och DW-standard, de första sex skotten resulterade dock i fyra omätbara skott, så jag bortsåg från den serien och sköt en ny:
140,3
131,7
134,6
135,3
125,5
134,9
Den sköt på tok för hårt för det tänkta avståndet, med en snitthastighet på 133,7 m/s.

Sist men inte minst laddade jag med kolsyra och S3-down, vilket gett det hittills bästa resultatet:
96,3
100,2
87,8
87,7
100,6
97,2
Ett aningen ojämnt resultat, men med ett snitt på 95,0 m/s vilket innebär att den torde vara fullt duglig i skyttedueller på kort avstånd.

Jag hade gärna testat med Dan Wessons power down-patroner, men den lyxen kunde jag för närvarande inte unna mig.

Därefter testade jag min konverterade Schofield No.3 med 7 tums pipa, vilket visade sig vara betydligt krångligare. Den kan endast laddas med Schofield-patroner.

Laddad med green gas och S3-down fick jag, efter tre försök, följande resultat:
18,8
27,7
24,0
12,1
19,6
Notera att jag bara fick ut fem, mycket låga, värden. Snitthastigheten ligger på 20,4 m/s. Jag betvivlar att det är de faktiska hastigheterna, men jag misstänker att kulorna går för långsamt för att faktiskt vara trovärdigt mätbara med den här kronografen.

Laddad med kolsyra och S3-down fick jag något mer trovärdiga hastigheter:
118,3
122,8
122,1
129,0
128,2
100,1
Som synes skjuter den för hårt, med en snitthastighet på 120,1 m/s, vilket är en smula olyckligt. Det finns dock hopp, då försäljaren som säljer power down-patronerna även säljer patroner som man själv får borra upp, vilket innebär att man kan försöka få till en patron som släpper igenom ännu mindre mängd gas och alltså gör att puffran skjuter lösare.

Så här långt kan vi alltså konstatera att Colt SAA laddad med kolsyra och S3-down går att använda i spel (ej inräknat huruvida den har någon precision). Vidare ska jag experimentera med Dan Wesson-patroner i power down-utförande, samt försöka borra till Schofield-patroner som skjuter ännu klenare.

Det var allt för den här gången, istället för att avsluta med ett auf Wiedersehen så säger jag istället gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar