lördag 17 december 2016

Luftgevärsbygge, eller THIS IS MY BOOMSTICK del 1

Under den senaste veckan har undertecknad spenderat aningen för många timmar nere i hobbyrummet, tillsammans med ett halvdassigt multiverktyg från Clas Ohlsons, en kasserad hagelgevärskolv och en förbannat massa sågspån. Som jag tidigare påpekat så har jag tyckt att kolven till mitt gasdrivna Haw San Mad Max Shotgun tett sig lite trist. Dels får man inget vidare bra grepp på själva pistolkolven, och dels blir bössan på tok för framtung för min smak. Nu spelar det visserligen mindre roll, då det ju rör sig om en rolig samlarpryl snarare än en praktisk luftbössa, men ändå.
Shop smart. Shop S-MART.

Hur som helst så har jag till slut gjort slag i saken, och påbörjat projektet att byta ut sagda kolv. Till en början hade jag tänkt nöja mig med att bara kapa till en förlängningskolv att skruva fast i det befintliga greppet, men det visade sig snart vara lättare sagt än gjort, och riskerade att bli så anskrämligt fult att jag gav upp den idén och bestämde mig att passa in en helt ny kolv istället. Eller ny och ny, som material har jag använt mig av en kasserad, halvrutten kolv som tidigare suttit på en numer försvunnen, antik slaglåsbössa. Nu kan man ju ha olika åsikter om att använda antikviteter till dylika projekt, men jag ser som ett försök att ge en gammal bortglömd bit trähantverk nytt liv, istället för att låta den ligga och ruttna bort i någon bod någonstans.
Den "nya" kolven monterad, jämte originalkolven.
Det har tagit en ansenlig mängd timmar att fräsa, borra och passa in, men till slut så har jag äntligen lyckats fästa både den bakre och främre kolven vid själva bössan. Personligen tycker jag att den får ett mycket trevligare utseende med ett riktigt axelstöd, och mer liknar en klassisk diligensbössa än den Mad Max-pistol som den från början var utformad som. Dessutom får man ett betydligt bättre grepp och mer naturlig placering av fingrarna i förhållande till avtryckarna.
Pistolgreppet är för stort för mina små smutsiga labbar.
Än är den långt ifrån färdig, dock. Först och främst ska jag se till att täcka för håligheterna som just nu ger en fin inblick i avtryckarmekanismen. Gissningsvis kommer jag att såga till svartmålade träplattor för det syftet, men jag leker med tanken på att passa in svarta metallplattor istället. Vidare ska jag se till att fylla igen andra håligheter som uppstått eftersom bössan är utformad för en något grövre kolv. Hittills har jag fyllt i ojämnheter med en cocktail av sågspån och trälim, men i vissa fall får jag nog fräsa till och passa in större träbitar.

En hel del ojämnheter och håligheter finns fortfarande, som synes.

Även den främre kolven behöver fyllas ut och jämnas till. I synnerhet längst ut närmast mynningen, men jag funderar även på om jag ska använda lite "sågspånspasta" för att fylla ut skarvarna som uppstår mellan stommen och kolven.
Kolven är för liten egentligen.

I vilket fall som helst så är jag nöjd att ha kommit så här långt, i synnerhet är det en liten boost för självförtroendet att jag inte helt misslyckats när det kommit till träarbetet, även om det är förbaskat amatörmässigt genomfört. Arbetet kommer att fortskrida, och jag ämnar hålla eventuella bloggläsare uppdaterade när så sker. Huruvida slutresultatet kommer att komma till någon nämnvärd användning återstår att se. Förhoppningsvis blir det vilda västern-skärmytslingar på någon lämplig airsoftbana, annars siktar jag på nästa cowboyfest där jag har smått vansinniga idéer om tävlingsgrenar involverande en diligens i skottkärre-storlek, tvåmannalag längs en målskyttebana, samt en hästmask.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar