tisdag 1 april 2014

Welcome, I'll be your host - Del 4

Efter många om och men och anfäkta och anamma så har undertecknad kommit ytterligare några steg i hostingstation-projektet. Jag är numer innehavare av en mycket liten dator, med mycket liten hårddisk och mycket taskig upplösning. Det krävdes en hel del blod, svett och svordomar, men till slut lyckades jag installera Windows XP på det som till en början var ett litet Linux-monster, samt alla nödvändiga drivrutiner och gränssnitt som krävs för att den ska kunna arbeta med Arduino-hårdvara och köra Lazer Swarm-mjukvaran. Utöver dessa lagom stora huvudvärkar jag även lyckats kämpa mig till att numer kunna skriva ut till PDF-filer på den, för att på lämpligt vis kunna spara poängresultatet från matcherna.
Stor man. Liten räka.
Utöver dessa grundbultar i hostingdatorns funktionalitet, har undertecknad även så smått börjat slänga in lite annan lämplig programvara som dolts i Internets mörka vrår. Nej, det är inte brasilianska porrspel i 3d. Det första programmet av vikt som jag lät besudla hårddisken med, utöver det tidigare nämnda Lazer Swarm, var SAT13 - Coundown Nexus. Ett program som i grund och botten simulerar en klassisk Counterstrike-bomb, komplett med inställbar nedräknare och valfritt kodlås.

Boom, baby!
Möjligheterna, medborgare, möjligheterna! Givetvis har jag skaffat ett spexigt, numeriskt tangentbord åt den lille rackaren, för att ge rätt känsla åt bombkodandet. Det återstår att se vilka andra skojsilojsiga applikationer av laservärde som går att installera på den. Den tekniska grunden är dock lagd, och nu ämnar er gode doktor fokusera på att bygga en lämplig förvaring åt såväl dator som Arduino-station, som tål att förflyttas utan att innanmätet far illa (vilket är särskilt viktigt om datorn ju ska kunna användas som bomb-timer i ett spel).

Jag har redan införskaffat en hård plastportfölj vars insida jag ämnar vaddera med lämpligt material, förmodligen skumgummi med utskurna sektioner för varje komponent. Jag funderar också på att bygga en liten hållare att fästa i portföljens uppfällda lock, för att kunna ställa själva Arduino-enheten på när den behöver kommunicera med Lazer Tag-vapnen.

Det var allt så här långt, fler nördförenliga förströelser följer framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar