söndag 13 oktober 2013

Mellanspel

Den vördade doktorn befinner sig just nu i väntans tider, varpå ytterst lite aktivitet av någon outgrundlig anledning sker på både spel-, serie- och laserfronten. De goda nyheterna är dock att mina djupdykningar i rollspelsträsket börjat ge resultat, och således har jag nu funnit ett scenario och på riktigt börjat förbereda mig inför nästa spelsession som jag hoppas kommer att äga rum kring slutet av månaden någonstans.
Ja, jag älskar det här omslaget.
Men vad är det då som doktorn går och väntar på? Ja, dels de i ett tidigare inlägg nämnda laser-attiraljerna, så att jag kan börja bygga mitt Starlyte PRO/LTAR-gevär och se hur det projektet går, dels ett exemplar av Cthulhu by Gaslight att utöka rollspelshyllan med, och dels Hellboy volume 9: The Wild Hunt, så att jag kan fortsätta läsa igenom Mignolas magnifika mästerverk. Under tiden har jag dock ägnat mig åt ett annat av mina mer tvivelaktiga intressen, dvs det litterära och bibliofila. Ett besök i ett av stadens angenäma antikvariat resulterade i att jag impulsköpte ett exemplar av J.G. Frazers Den gyllene grenen i två band, tryckt 1925.
Magi och religion, ett omåttligt aktuellt ämne i dagens samhälle.
För den obildade kan nämnas att boken i fråga är ett antropologiskt verk som behandlar primitiva religioner, och som skapade rätt stor kontrovers när den först publicerades. Varför jag köpte den? För att jag länge velat ha den i min ägo, så klart. Därför att jag är en kuf. Som läst på tok för mycket Lovecraft för att inte vara fascinerad av suspekta antropologiska studier och ockulta utsvävningar. Innan jag tar mig an Frazer ska jag dock lyckas traggla mig igenom Ahlbergs Filosofiens Historia som jag var blåst nog att ge mig på. Den var torrare än väntat. Och då hade jag väntat mig en jävligt torr bok. Men vad gör man inte för att framstå som intelligentuell.
Låt er inte luras, antalet bilder i resten av boken är ytterst sparsmakat.
Inköpet av Den gyllene grenen innebar dock startskottet för en ny omgång av mitt privata korståg att utvidga mitt bibliotek till ett veritabelt ondskefullt, ockult ultracentrum för esoteriska idiotier. Eller ja, jag letar efter suspekta gamla böcker inom ljusskygga ämnen som svartkonst, demonologi och ockultism. Bra skit.

Men nog om min samlarmani. Till veckan skall jag försöka se till att skriva något mer konstruktivt. Förvisso borde jag fortsätta skjuta mig igenom spelhistorien, men det innebär att jag måste lära mig ännu en avancerad, taktisk PC-shooter. Jag tror jag nöjer mig med att skjuta mig igenom vilda västern istället.
Yeah, baby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar