torsdag 19 april 2018

Tentakelstinna datorspel i antågande

Är man H.P. Lovecraft-nörd och samtidigt förtjust i spel av den digitala typen så ser det ut som att en veritabel störtflod av passande spel är på väg att välla in. Okej. En smärre överdrift, kanske, men det är inte som att vi varit bortskämda med bra titlar baserade på Lovecrafts Cthulhu-mythos. Inte för att de inte finns, men det har knappast duggat tätt. Tills nu då, förstås. Framför allt är det tre titlar som kittlat mitt spindelsinne den senaste tiden.


Sa någon Lovecraft?!
Mest uppenbart är så klart Call of Cthulhu, baserat på rollspelet med samma namn, som planeras att släppas någon gång under 2018. Det ska erkännas att jag hyst vissa farhågor om att spelet inte blir mer än en läskig men glorifierad promenadsimulator, men som det låter så kommer vi att serveras ett synnerligen obehagligt smyg- och detektivspel, vilket låter jäkligt lovande. På klassiskt Call of Cthulhu-manér spelar man en privatsnok som börjar gräva i ett mystiskt fall där en hel familj dött på en ö vid Massachusetts kust.
Huruvida mina nerver kommer tillåta mig att spela spelet är en helt annan femma. Digitalt frammanad vrålskräck och dödspanik gör inte underverk för min förmåga att lösa pussel, så att säga. Oavsett vilket, så ser jag fram emot spelet, även om jag inte riktigt fastnat för spel som är allt för fokuserade på temat "nu kommer monstret, så spring och göm dig illa kvickt annars är det kört, kisen!". Jag föredrar en mer direkt metod. Metoden brukar involvera tolvans hagel och sarkastiska one-liners. Det förtjänar dock att nämnas att den oftast resulterar i vrålskräck och dödspanik när det visar sig att tolvans hagel biter dåligt på interdimensionella tentakelmonster, men då är det åtminstone i viss mån en självvald situation.




Nej, ärligt talat så är jag faktiskt mer peppad inför kommande The Sinking City. Även det är ett detektivspel med fokus på utredning, och utspelar sig också det i Massachusetts, men det tycks ha betydligt större inslag av utforskande och actionäventyr än vad Call of Cthulhu har. Faktum är att det beskrivits som ett Lovecraftianskt L.A. Noire, vilket är ungefär exakt den sorts Cthulhu-datorspel jag skulle vilja spela. En levande värld att utforska, mysterier att lösa, och äckliga monster att slösa ammunition på.
Även i The Sinking City spelar du en privatsnok som åtar sig makabra fall. Knorren på svansen kommer här i form av att det utspelar sig i en stad som plågats av översvämningar, och nu delvis ligger under vatten. Det innebär så klart att den troligtvis även svämmat över av fiskmän och andra klassiska Lovecraft-kritter, samt att du är tvungen att använda en båt för att ta dig fram längs gator och gränder. Vad jag kan utröna är det dessutom ett spel som inte kommer att leda dig vid handen i dina efterforskningar; du kommer själv att vara tvungen att lista ut var du ska ta dig härnäst, inget jäkla gå-till-nästa-markör-på-kartan-för-att-föra-handlingen-framåt, vilket är ett tämligen uppfriskande inslag bland dagens strömlinjeformade spelupplevelser.
Häftigt koncept, häftig värld, förhoppningsvis ett häftigt spel.




En annan go'bit som just utannonserats, till undertecknads stora glädje och förtjusning, är Mansions of Madness: Mother's Embrace. Det är baserat på brädspelet Mansions of Madness, som i sin tur utspelar sig i Fantasy Flight Games Arkham Horror Files-universum. I korta drag är det alltså en avlägsen släkting till det gamla Call of Cthulhu-rollspelet med nya fosterföräldrar, och kan beskrivas som ett spökhusgrottkrälarspel. Typ. Roligt är det, hur som helst. Riktigt hur datorspelsversionen kommer att te sig är än så länge höljt i ett ockult dunkel, men min förhoppning är att det kommer att bli en rätt så trogen portning av själva brädspelet, istället för att man bara tar licensen och gör sin egen grej. Anledningen till det är helt enkelt att jag är svag för turordningsbaserade spel. Det är enkelt att dricka whisky och klia sig i skägget samtidigt som man spelar. Plus att jag inte riktigt har resurserna för att plöja ned tid och engagemang i storslagna actionäventyr längre, så möjligheten att slå sig ned och kunna förkovra sig i Lovecraftianska mysterier i godan ro är mycket välkommen.
Lite besviken är jag över att man tydligen inte kommer att erbjuda något läge för att kunna spela med sina kamrater, men jag håller tummarna för att de ändrar sig på den punkten. Spel som Armello har bevisat att det är mycket gemytligt att rulla digitala tärningar över Steam och sörpla konjak till tonerna av sina bekantas svordomar och klagorop. Nu får jag bara fortsätta hoppas på att någon gör en digital portning av Shadows of Brimstone...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar