tisdag 3 april 2018

Påskwesternpangande och skyttesäsongsprepping

En inte oansenlig del av påskfirandet gick åt till att provpanga inför sommarens luftvapenwesternskytte (ja ja, det långfredagsfiskades också, men resultatet talar vi tyst om). En rolig detalj är att det uppenbarligen inte längre enbart är de närmast sörjande som börjat engagera sig i den ädla sporten Cowboy Action Airgun Shooting. Nej, tydligen har ett gäng tyskar fått samma idé, och det har tydligen gått så långt att de faktiskt bjuder in andra entusiaster till tävling. Jag antar att man får säga att vi ligger efter på den punkten. Å andra sidan har jag inte sett att de använt sig av några kolsyredrivna hagelbrakare, dessutom saknar de en mekanisk häst att skämma ut sig på, så jag hävdar att vi leder med 2-1. Hur som helst är det roligt att få det bekräftat att man inte är ensam i sitt tämligen obskyra nörderi.

Det har ju dessvärre gått så långt att vi nu börjat köra med full CAS-uppsättning i skyttet; dvs ett repetergevär, en hagelbössa och två revolvrar. Egentligen var det väl bara en tidsfråga. Själv passade jag på att komplettera min arsenal med ytterligare en förnicklad Umarex Colt SAA med 5,5 tums pipa. Jag hade tidigare varit inställd på att köpa varianten med räfflad pipa, men Tactical Store hade nedsatt pris på den slätborrade, så jag slog till. Verkar ha varit ett klokt val, för inte fasen sköt jag sämre med den, vad jag kunde märka. Det kan nog kanske tyckas lite tråkigt av mig att köra på den gamla "standardpuffran" nu när det finns roligheter som Schofield och Remington att välja bland också, men faktum är att just den Colten ändå är det av skjutjärnen som jag tycker är bäst balanserat. Framför allt om man vill hålla lite hastighet i skjutandet. Sedan hör väl till saken att jag snokat rätt på matchande, nätskurna kolvsidor till dem som gör att de ser fruktansvärt trevliga ut, jämfört med de gamla tråkiga vita plastgreppen (stort tack till marmax på eGun för greppen).

Custom utav bara fan.
Härnäst ska jag se om jag kan få ihop en trevlig, matchande och optimal rigg att bära skjutjärnen i. Det tycks ju vara en smärre vetenskap vilken typ av hölster man bör använda. Tack och lov har vi inte börjat dela upp oss i olika klasser såsom B-western och Frontier och allt vad det heter, så än så länge är det fullständigt skit samma om du har en vrålautentisk rigg från 1873 eller en uppsättning Buscaderohölster av Hollywoodmodell (okej, har du moderna tacticool nylonhölster så är du förtjänt av en airsofthagelsmäll i ändalykten, lite jävla standards får man ha). I nuläget har jag kört på en rätt så omaka cross draw-rigg, där jag alltså får sträcka högerarmen över kroppen för att komma åt revolver nummer två. Den fungerar dugligt, men jag är lite sugen på en variant där jag kan dra den andra revolvern med vänsterhanden istället. För det där med att skjuta med båda revolvrarna samtidigt är ju kul. Skitsvårt, men kul.

I nuläget ligger alltså fokus på uppladdning inför sommarens aktiviteter. Hölster ska rotas fram, revolvrar ska trimmas till välsmorda urverk och kolsyrehagelbrakare ska tvingas att prestera någorlunda stabilt. Vidare ska det så klart planeras banor och utmaningar, samt bedrivas en smärre PR-kampanj för att lura med diverse mer eller mindre motvilliga bekanta på tåget också. They'll never know what hit 'em.

Tills dess kan ni ju roa er med att smygspana på storebrors exhibitionistiska träningspass, så ni vet vad som gäller.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar