söndag 7 januari 2018

2018 års eventuella eskapistiska eskapader

Samma skit. Nytt år. Som fransmännen säger. Nyårslöften har aldrig varit undertecknads grej, men jag siktar åtminstone på att klämma in fler western-relaterade dumheter det året jämfört med föregående. Missbruk har ju en tendens att trappas upp, och så även mitt vilda västern-nörderi. Jag håller visserligen tummarna för att Umarex eller någon annan av skjutjärnsleverantörerna släpper ytterligare en rolig, kolsyredriven westernpuffra även i år (det är väl ändå dags för en Colt Navy nu?), men på det stora hela är jag rätt nöjd med min arsenal nu. Samlingen känns ungefär så komplett som den kan bli.

Det innebär att jag kan fokusera på annat onödigt, som kläder till exempel. Målsättningen nu är alltså att försöka få ihop en hyfsat autentisk utstyrsel. Tidigare har jag ju nöjt mig med att hålla mig på serietidningsnivå, ungefär - ser det okej ut på håll så får det duga. Nu är det dags att skruva upp det nörderiet några steg, med andra ord. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska försöka gestalta än. En klassisk cowboy funkar givetvis alltid, men jag tror att jag ska försöka sno ihop något mer gentlemanna-aktigt.

Bat Masterson får stå som förebild.
En jäkligt snygg väst är redan på ingång, och ett par halvhyfsade byxor har jag redan jagat fatt på, även om jag nog ska höja standarden även där. Högst prio har dock en schysst bowlerhatt och en kavaj av rätt snitt, dvs. en så kallad sacque coat - föregångaren till vår moderna kostymkavaj, för den modeintresserade.

Får jag dessutom ihop en vettig grund-outfit nu så kan jag enkelt kombinera den med detaljer från tidigare dräkter för att variera det hela. Byt ut kubben och kavajen mot slokhatt och sydstatsjacka så har vi plötsligt en laglös desperado, ungefär. Huruvida jag ska jobba ihop något genomtänkt alter ego vet jag inte, men jag har ju redan en gammal doktorsväska, så...

Riktigt vilka cowboydumheter som året ska bjuda på vet jag inte riktigt än, men jag och storebrorsan har ju bestämt oss för att westerndagarna i Holmsveden behöver livas upp. Vidare lär det bli en tredje omgång av westernsläktträffen, samt ännu en vända med det gamla Gävle-gänget. Klaffar det så kan jag förhoppningsvis ta mig iväg till Joce City i år, och jag är dessutom förbannat sugen på att besöka Fort Kodiak.

En annan sak jag hoppas lyckas ro i land i år är några lagom idiotiska omgångar med airsoft-sexskjutare på lämplig lokal. Dalton City vore ju en förbaskat trevlig bana att genomföra detta på, och jag har på känn att det skulle roa banans innehavare om det faktiskt rullade in ett stort gäng iförda tidstypisk utstyrsel med passande beväpning för att kasta plast på varandra. Hur det blir med den saken återstår att se.

Jag har Wild Bunch-looken färdig om det blir fråga om airsoftande...
Vidare leker jag ju med tanken på att sno ihop ett av våra klassiska mordmysterier i någon sorts vilda västern-miljö. En lockande tanke, då jag kan visualisera ungefär hundratjugo olika sätt som det skulle kunna spåra ur på. Det vore lögn att påstå att jag inte är lockad att hyra Lennakatten eller något liknande för en tidstypisk tågresa att genomföra det hela på. Nog för den här gången, vi får se hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar