söndag 22 februari 2015

Elektrockulta ryssar, Paranormalt Försvar och fröet till en Cthulhu-kampanj

Den gode doktorn tänker mycket på spel nu. Väldigt mycket. Alldeles på tok för mycket. I alla fall om man ser det från perspektivet hos en väletablerad, normal människa innehavande ett liv. Men eftersom undertecknads tillvaro går på sparlåga och jag genomgår en på tok för lång period av mer eller mindre självpåtagen lappsjuka så hamnar mycket fokus på just spel. Och serier. Men mest spel.

För en tid sedan bestämde sig er ödmjuke skribent för att det var dags att fortsätta bygga på Tannhäuser-samlingen. Ni vet, brädspelet där ockulta tyskar krigar mot högteknologiska jänkare. Nu har jag gjort slag i saken och utökat antalet stridande sidor med två extra. Den ena i form av den ryska björnen. Fast på den tiden innan sur-Putin satt vid tronen, då det bestod av ett Tesla gun-baserat matriarkat uppbackat av slaviska gudar. Ingen som minns den tiden? Underligt. Hur som helst så sitter nu Operation Novgorod på spelhyllan och väntar på att släppas lös över världen likt Rasputins frustande mandom vid det ryska hovet.
Det har inte gått till överdrift förrän hyllan välter.
Boxen innehåller, utöver ett gäng fler figurer, också en ny spelplan att kriga loss på. Much fun will be had. När jag väl får tillfälle att spela skiten. Shadows of Brimstone står ju fortfarande där och kastar trugande blickar mot mig. Men som jag påpekade så har jag utökat antalet stridande sidor med inte bara en, utan två extra! Vilken är den andra främmande makten jag kastat in i leken? Är det måhända det kejserliga Japan som äntligen får vara med och leka herre på täppan? Pfft! Så fan heller. Det är B.P.R.D. Tyskarna är rökta och ryssen kan hälsa hem. Jänkarna får krypa tillbaka till sina barracker och suga på tummen. Hellboy är här, nu är det klippt.
BOOM!
"Men," frågar den uppmärksamme läsaren, "inte släpptes det väl någon Hellboy-expansion till Tannhäuser?"
Det är riktigt. Och jag lovar att inte skvallra om inte du gör det. B.P.R.D.-laget är ihopknåpat av en fantast på Savage Tales, och utnyttjar en blandning av figurer från HorrorClix och Arkham Horror. Dessvärre har jag inte kommit över några Arkham Horror-miniatyrer än, eftersom Fantasy Flight Games fått för sig att sluta tillverka dem, men det löser sig.
Lobster Johnson får också vara med.
 Utöver detta har jag så smått påbörjat att komponera en Call of Cthulhu-kampanj av gigantiska proportioner. Eller ja, rätt stora åtminstone. Den kommer att kretsa runt en detektivbyrå, några försvunna kollegor och ett gigantiskt, rörigt arkiv som sagda kollegor lämnade efter sig innan de behagade försvinna spårlöst. Jag är förbannat pepp på att knåpa ihop kampanjboken, som i princip kommer att innehålla själva arkivet, där spelarna sedan fritt får välja vilka ledtrådar och fall de vill följa upp. Till själva kampanjboken kommer följa en hel drös med korta scenarion som spelledaren snabbt kan läsa in sig på, och som relaterar till sagda fall och ledtrådar.
Ett smakprov på hur en sida ur Arkivet kan komma att se ut. Lovecraft-nörden kan njuta av det autentiska klottret.
Jävligt pepp, som sagt. Vem vet, en dag kanske jag lyckas sälja in idén och fixar en som är proffsigt gjord, och inte fylld av foton stulna från Google bildsök. Den som lever får se. Tills vidare säger jag auf Wiedersehen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar