lördag 7 juni 2014

Spel, spel, spel överallt!

Laserproduktionen har än en gång stannat upp. Delvis på grund av att undertecknad fortfarande väntar på att en viss laserbazooka ska anlända, och delvis beroende på en viss motivationsbrist. Det är svårt att hitta inspirationen till nya laserbyggen när man inte ens får tillfälle att spela med sina tidigare kreationer. Istället har er ödmjuke skribent lagt sin tid på andra förströelser, bland annat har jag slutligen upptäckt den sadistiska charmen i Dark Souls. Det förbannade spelet har redan efter någon timme dödat mig fler gånger än något annat modernt spel, utan att jag för den skull sopat kontrollen i golvet. Det är svårt att sätta fingret på det, men det är något med spelets svårighetsgrad som gör att man hela tiden vill försöka en gång till, och man är nöjd om man lyckas bara lite bättre än förra gången. Som TV-spel brukade vara förr i tiden, innan de förvandlades till ett enda långt tutorial.

Som sagt.

 Ett annat spel som den gode doktorn kom sedvanligt sent till festen för är Torchlight 2. Diablo-kloner har en tendens att vara beroendeframkallande, och den här är inget undantag. Utforska. Knacka monster. Hitta prylar. Bli starkare. Upprepa ad infinitum. Eller ja, tills spelet tar slut eller man tröttnar, vilket som händer först. Skojsilojsigt är det hur som helst, och lagom avslappnande för hjärnan. Jag stödjer dessutom alla spel som går att spela med en hand eftersom det innebär att jag kan hålla en kall pilsner i den andra.

Klickparty.
Utöver dessa två virtuella tidsfördriv har jag även sett till att skaffa en hel säck med rollspel till kryssboxen, så jag har ju att göra framöver. Men det är inte bara halvgamla rollspel som betas igenom; ett praktfynd på GOG.com var gamla skräckskjutaren Clive Barker's Undying, som jag blir lite mer kär i för varje gång jag startar upp. Helvetesmonster, ockulta mysterier och en enorm herrgård att utforska, det faller mig helt i smaken. Särskilt som jag är på tok för korkad för att lyckas komma någonstans i spel som Alone in the Dark och dess gelikar.
Jag har också min turflinta med när jag ska övernatta i hemsökta hus.
Med andra ord har jag att göra i sommar. Och för den som får för sig att gnälla på att jag sitter inomhus under finsommaren säger jag bara; fuck you, jag har balkong och laptop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar