torsdag 9 juni 2016

En ännu vildare västern - Mer material till sporten

Vid ett svagt tillfälle utlovade jag tidigare att jag än en gång skulle ge mig in på ämnet Cowboy Airgun Shooting, d.v.s. westernskytte med luftvapen, eftersom nya saker var på gång att hända på den fronten. Mycket riktigt har jag inte legat på latsidan vad det anbelangar. Dels så har jag utökat min egen, befintliga arsenal av luft- och kolsyredrivna vilda västern-pinaler med såväl nya som gamla skjutjärn, dels så har jag därutöver gjort en djupdykning i airsoft-träsket för att se vilka puffror som egentligen finns och är intressanta i sammanhanget (och några som bara är intressanta i största allmänhet).

Vi inleder med att få Doktor Lasers navelskådande överstökat. Än så länge har jag gjort två nya inköp, samt fått liv i en äldre klenod som råkade ut för ett litet mekaniskt missöde senast den fick vara med och leka.
Gällande den reparerade puffran så rör det sig om min gamla Hahn 45, där fjädern som matar in rundkulor i cylindern massakrerats. För att lösa det lilla bekymret krävdes ett enkelt ingrepp, och rätt reservdel. Den där senare biten var lättare sagd än gjord att jaga ifatt på. Det dröjde närmare ett år innan jag lyckades hitta ett vettigt ställe att beställa en fjäder i rätt storlek på, vilket visade sig vara en kinesisk eBay-butik. Nu fungerar hur som helst åbäket som det ska, även om ingreppet i fråga resulterat till att jag skavt bort en ansenlig del av färgen från revolvern. Huruvida jag ska bemöda mig med att försöka måla om kräket låter jag vara osagt så här långt, det viktiga i sammanhanget är att jag nu återigen har två fungerande Colt Peacemaker-revolvrar.
Tämligen sargad Hahn 45.
Glänsande Umarex Colt Single Action Army.

Som komplement till detta har jag, äntligen, fått tag i en Crosman Shiloh, en nära kusin till Hahn 45, tillverkad någon gång under 80-talets första hälft. Efter flera år av letande på diverse auktionssajter så lyckades jag roffa åt mig ett exemplar via tyska eGun, som ju är lite av en guldgruva vad gäller ovanliga luftvapen. Nu fick jag inte med några roliga tillbehör såsom manual eller kartong, men det är ett i övrigt helt okej exemplar av den kolsyredrivna Remington-replikan. Huruvida den duger att skjuta med ur precisionssynpunkt har jag inte haft möjlighet att ta reda på än, men oavsett vad så är samlarnörden inom mig ypperligt nöjd. Härnäst gäller väl bara att försöka få tag i ett antikt originalexemplar av en Remington New Model Army, men det kräver ju att jag råkar sitta på en mindre förmögenhet i bakfickan som jag känner för att bli av med. Och det lär inte hända så länge jag hittar andra intressanta parafernalier som jag inte kan hålla mina klibbiga fingrar ifrån.
Pinfärsk Crosman 1861 Shiloh.

Vid det här laget har jag alltså tre sexskjutare att välja mellan vad gäller revolver-delen i Cowboy Airgun Shooting. Men vänta, det kommer mer!

Det dubbelpipiga hagelgeväret är nästintill lika essentiellt i westernskyttet som sexskjutaren och bygelrepetern, men som jag nämnde i mitt förra inlägg så tryter dessvärre alternativen på den punkten, såvida man inte är händig och kan bygga om diverse airsoft-varianter. I vilket fall som helst så bet jag ihop och beställde en HAW SAN Mad Max Double Barrel Airsoft Gas Shotgun, och ett antal patroner (jag jagar fortfarande efter fler dylika, då Haw Sans egna är en smula opålitliga).
Pistolgreppet är löjligt, resten är fantastiskt.

Känslan i den här puffran är riktigt skön, och den kommer så nära man kan komma hos känslan av ett riktigt dubbehagel, sånär som på rekylen och oväsendet. Jag planerar fortfarande att förlänga pistolkolven till en axelkolv på något vis, men så långt har jag inte kommit än. Poängen är att det här lilla airsoft-muskedundret gör det möjligt att efterapa varje steg i Cowboy Action Shooting, inklusive laddandet och skjutandet med en diligensbössa.
Min Daisy Spittin' Image 1894. Plastig men pålitlig.

Så här långt är jag mycket nöjd med mitt lilla projekt. Dock är tanken fortfarande att jag ska lyckas byta upp även min bygelrepeter. Som tidigare nämnts så sitter jag i nuläget med en fjäderdriven Daisy Spittin' Image, men ambitionen är ju att få tag i en gasdriven rackare. Framför allt är det Walthers kolsyredrivna, diabolskjutande Lever Action som hägrar. Nämnas kan ju även att den också kommit ut i John Wayne-utförande, med en förstorad bygel.
Walther Lever Action i Duke-utförande. Själv är jag dock mest sugen på originalmodellen.

Skulle jag misslyckas med det så har jag ställt in siktet på en airsoft-variant, nämligen A&K M1892. Den fungerar verklighetstroget, men liksom alltid med luftvapen som skjuter plastkulor så tycks den lämna en del att önska vad gäller precisionen. Fördelen är väl dock att man kan ägna sig åt reguljära vilda västern-shootouts med sina kamrater om man skaffar sig ett antal dylika tingestar.
För att skjuta plast så verkar A&K's Winchestergevär vara väldigt trevliga, med träkolv och hela kitet.

I nuläget ser alltså min arsenal ut som följer; Tre kolsyredrivna revolvrar i form av en Hahn 45, en Crosman 1861 Shiloh och en Umarex Colt Single Action Army. En fjäderdriven bygelrepeter i form av en Daisy Spittin' Image 1894. Ett gasdrivet, dubbelpipigt hagelgevär i form av Haw San Mad Max Double Barrel Gas Shotgun, samt ett fjäderdrivet pumphagel av modell Cyma CM350, som lär få samla damm nu. Vad som saknas, utöver ett vettigt repetergevär, är väl en snygg rigg att bära revolvrar och patroner i, då min nuvarande är rätt sliten och udda hopplockad. Utöver det så behöver jag ordna någon form av vettiga skjutmål, gärna hyfsat portabla, men det är ett jävligt sekundärt åtagande. Vidare ska jag försöka fixa en spexig vapenkista att förvara dem i, för att de ska slippa konkurrera med svartkrutspuffrorna om utrymmet.
Arsenalen samlad, sånär som på pumpgeväret.

Jag nämnde i början att jag även tagit en närmre titt på vad som erbjuds på airsoftsidan. Framför allt var det i min jakt på ett billigare alternativ till Walther Lever Action, men det innebar ju att jag samtidigt lyckades hitta en hel del andra intressanta westernpuffror. För reguljära airsoftspelare och cowboy airgun-skyttar är de kanske inte särdeles användbara i sig, men som samlarprylar eller för tidigare nämnda cowboy-shootouts så kan de säkerligen vara spexiga.

Vad gäller revolvrar så har många äldre varianter utgått ur sortimentet, men Umarex's fantastiska single action-revolvrar har nu kommit i 6 mm airsoft-utförande, och även om de garanterat skjuter för hårt för att kunna användas i spel mot varandra i sitt grundformat så fungerar det säkert att ladda dem med Dan Wesson Power Down-patroner och komma ned till mer humana utångshastigheter.

10,5 tum. För den som kompenserar.
Annars skulle jag säga att det vettigaste alternativet verkar vara Marushin Super Blackhawk. Ska man vara petig så är det visserligen en replika av en modern Peacemaker-kopia, men den finns fortfarande tillgänglig och i flera olika storlekar.

Angående repetergevär så nämnde jag redan ett vettigt alternativ tidigare, men ett annat, om man är samlarnörd och multimiljonär, kan vara Spencer-karbinen, förutsatt att man hittar en butik som fortfarande har den i lager (de finns, troligtvis av det enkla skälet att folk knappast har råd att köpa fanskapet). Det rör sig alltså om en replika av ett Spencer-gevär, som kostar omkring 1500$, i runda slängar. En sökning på valfri, välsorterad auktionssajt, kan bekräfta att man nog kan få ett originalgevär för ungefär samma kostnad. Hur tillverkarna tänkte och vad som gör luftgeväret så förbannat dyrt övergår mitt förstånd.
Så dyr att man ligga gärna kan lägga ner.

En annan fjäderdriven knallpåk, som även den kommer att dra blickarna till sig på airsoftbanan, är KTW's flintlåskarbin. Liksom Spencer-bössan så är det småknepigt, men långt ifrån omöjligt, att hitta en butik som fortfarande har den i lager. I jämförelse så är priset dessutom nästan överkomligt. Så om man vill gå in för trapper-looken eller ägna sig åt dåligt utrustad civil war-reenactment så kan det helt klart vara roligt att få fatt i ett exemplar.

Får bara användas om man bär ett tvättbjörnsarsle på huvudet.
En vilda västernklassiker som är lätt att glömma, men som även de finns som airsoft-puffra, är den klassiska Derringerpistolen. Tänker man klä ut sig till kortspelare så är den nästan ett måste.

Stilig. Smakfull. Garanterat omöjlig att träffa med.
Som sista bubblare, och i grunden orelaterat men fortfarande intressant för den som vet att uppskatta udda luftvapenvarianter av antika gevär, så kan jag nämna att jag nyligen upptäckte att man nu tillverkat ett luftgevär baserat på gamla Remington Rolling Block, som bland annat användes av den svenska armén under 1800-talets senare hälft. Nu är luftgeväret i fråga långt ifrån effektbegränsat, och sålunda licensbelagt, men det killar ändå till i ballongknuten av det rena nörderiet.

Modoc TIP-7. Baserad på geväret som, vad jag förstår, lär ha varit inblandat i ett av Sveriges mest kända skottdraman på 1800-talet.


Det var allt för den här gången. Seså, iväg och skaffa kolsyrepuffror och upprätta Cowboy Airgun Shooting-banor nu! Eller så skaffar ni airsoft-skjutjärn och har revolverdueller i gryningen, det är säkert lika roligt det. Tills nästa gång säger jag auf Wiedersehen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar