onsdag 18 mars 2015

Kit Walker går på föreläsningar som en vanlig nörd

Goda nyheter! Undertecknad har knuffat undan stenen från grottans ingång och krälat omkring på stadens gator som en vanlig, slemmig man. Eller ja, jag har åtminstone hållit mig ute i friska luften under tiden det tog att förflytta sig från min svettiga krypta till The English Bookshop för en Lovecraft-kväll.

Jens Heimdahl föreläste för en entusiastiskt skräcknördig publik om den gamle kosmiske kålsuparen Lovecraft, samt hans litterära kopplingar till Margaret Murrays pseudovetenskapliga debakel The Witch-cult in Western Europe. Av föreläsningen att döma skulle jag med största sannolikhet fått kvastspö av fröken Murray om jag hänvisat till den boken som ett debakel, men i min naiva tro på dödens slutgiltighet tar jag chansen att kalla det så ändå; vad jag förstått var det ungefär på det sättet som boken mottogs av sin samtids akademiker.
 Det hela avslutades med att Mohamed Omar berättade lite om och läste ur sina Lovecraft-influerade diktsamlingar Natt öfver Upsala och Skymning öfver Upsala. En på det hela taget mycket gemytlig tillställning. Undertecknad tog dock till flykten när folksamlingen fick vittring på det utlovade go'fikat.

Gemytligt så det förslår!
Just The Witch-cult in Western Europe har legat länge på listan över böcker att införskaffa till mitt Bibliotheca Infernalis, men boksamlandet har som bekant fått kliva tillbaka till förmån för rollspelsnörderi och dylika eskapistiska utsvävningar. Det kan dock vara på sin plats att återuppta den gamla ambitionen att bli innehavare av Svea Rikes vidrigaste samling tryckta vämjeligheter, förutsatt att skattmasen kryssar i "återbäring" istället för "restskatt". Deklarationstider är alltid lika spännande.

På tal om spännande rollspelsnörderi så har givetvis er ödmjuke skribent kommit fram till att han inte tagit sig riktigt tillräckligt mycket gyttja över huvudet, och bestämt att påbörja ytterligare ett kampanjprojekt. Eller ja, snarare rör det sig om att bygga ut det pågående projektet. Det är åtminstone vad jag intalar mig själv när jag inte kan sova om nätterna.

Tanken är som så att jag ska försöka mig på det där konceptet Megadungeon. Fast i lite mindre skala. Med stora skopor inspiration från gamla datorspel som Alone in The Dark och Resident Evil ämnar den gode doktorn bygga någon sorts survival horror-kampanj fullspäckad med mörka katakomber, hemsökta herrgårdar och otäckheter på isolerade öar, som mina stackars spelare ska få traggla sig igenom. Hur det kommer gå återstår att se.

Kan man simulera grafiken ned en D20 så blir ingen gladare än jag.
Vilka övriga dumheter undertecknad kommer att ägna sig åt återstår att se; det är ju prat om att det kan råka ske ett nytt mord till midsommar. Var så god. Ordvitsa på bara. I övrigt ser jag till att bränna alla mina pengar på fin sprit och ont krut. Tills nästa gång säger jag auf Wiedersehen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar